SimonJansen.reismee.nl

Barcelona

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug in Zaragoza, na een geweldig weekend met Laura in Barcelona. Waar moet ik beginnen? Bij het begin, dan maar...

Het eerste wat we wilden zien was La Sagrada Familia, een immense kathedraal ontworpen door Atoni Gaudi. In de metro daarheen werd echter al duidelijk dat we niet de enige waren. Het was onvoorstelbaar hoeveel mensen in de rij stonden. Het zou letterlijk uren duren voor we daar binnen waren en we besloten de kathedraal later te bezoeken en die dag een bezoek te brengen aan Parc Guell. Dit park was ook ontworpen door Gaudi, hoewel het nooit af is gekomen. Het moest een enclave worden binnen Barcelona, een utopia, het perfecte dorp. Helaas zijn alleen de ingang, de markplaats en de infrastructuur gebouwd, maar dat was alsnog zeer de moeite waard. Ik had nog nooit werken van Gaudi gezien, maar het duurt niet lang voor je beseft wat een genie die man was. Later op de dag besloten we casa Batllo te bezoeken, een huis dat ook gebouwd was door Gaudi (overal in Barcelona zitten huizen en werken van Gaudi verstopt). Het hele huis was zo ontworpen dat het op een onderwater-wereld leek. Alle muren en plafonds leken te golven, er was geen recht stukje te ontdekken, het was echt heel bijzonder.

Zondag beklommen we een van de bergen rondom Barcelona: Montjuic. En met beklimmen bedoel ik: we gingen omhoog met de kabelbaan en liepen terug naar beneden. De tocht was verrassend, met een bezoek aan een kasteel uit de 17e eeuw, het Olympisch stadion van 1992, demonstraties van modelvliegtuigjes en autotjes en Poble Espanol, een soort Madurodam, maar dan op ware grootte.

Op maandag besloten we om opnieuw la sagrada Familia te bezoeken, met het idee dat veel Spanjaarden weer aan het werk moesten en dat er dus alleen wat buitenlandse toeristen zouden zijn. En inderdaad: het was ontzettend rustig. We hebben zelfs niet in de rij gestaan, we konden meteen doorlopen. Het is moeilijk de kathedraal te beschrijven, het was zo anders dat alles wat ik eerder gezien had. Ik heb geprobeerd om foto's te maken, maar het is moeilijk om de immensiteit en de genialiteit van Gaudi's werk te laten zien. Voor iedereen die nog nooit in Barcelona is geweest en er ooit nog komt: bezoek absoluut La Sagrada Familia, je weet niet wat je ziet. De kathedraal is overigens nog steeds niet af (werk begon rond 1900) en er wordt nog altijd actief aan gewerkt. Laura en ik hebben allebei onze twijfels of het ooit afkomt, omdat het plan wel heel ambitieus is, maar ook als het zo blijft is het een van de mooiste gebouwen die ik gezien heb.

En toen was ik weer in hier, in Zaragoza, waar het station het interressantste gebouw is. De vakantie is weer voorbij....

Simon

p.s. Bekijk vooral de foto's, die geven een beter beeld van het weekend dan ik hier in woorden kan beschrijven.

sjaan Kempers

Hallo Simon leuk hoor steeds weer wat te horen,en te zien.Geniet er maar lekker van.groetjes en suxses

Fokke en Geertrude

Hee!

Wat kan jij leuk schrijven! Heerlijk om te lezen dat jullie zo genoten hebben van Barcelona. Succes nog de komende anderhalve maand in Zaragoza en probeer idd ook maar een beetje te genieten van het station ;-).

Groetjes uit Amersfoort,
Fokke en Geertrude.